Lietuvos kaimynystėje mezgasi unikali idėja: dėvėtas padangas siūlo surinkti kitaip

Apytiksliai skaičiuojama, kad Latvijoje per metus susidaro apie 100 tūkst. tonų dėvėtų padangų. Tik trečdalis iš jų yra surenkama, o dar mažesnė dalis tinkamai utilizuojama. Be to, dažnas latvis vairuotojas senas padangas išmeta tiesiog laukuose arba pamiškėse. Tačiau dabar pamažu mezgasi idėja panaudotas padangas surinkti pasitelkus depozito mokestį.

Kaip skelbė LRT radijas, siekiant sumažinti aplinkos taršą padangomis Latvijoje, svarstoma idėja į šalį įvežamoms padangoms nustatyti depozito sistemą. Pridavę senąsias padangas vairuotojai atgautų pinigus, o jei padangų jie vėliau ir negrąžintų, gautos lėšos už depozitą būtų panaudotos tobulinant padangų utilizavimo sistemą. Opia problema gali išlikti nelegaliai į šalį įvežamos ir parduodamos padangos – sukontroliuoti tokią rinką bei surinkti tokias padėvėtas padangas būtų labai sunku. Latvijoje kalbama ir apie tai, kad galėtų atsirasti ir nauja institucija, kuri užsiimtų padangų depozito sistemos kontrole bei reglamentavimu, panaudotų padangų surinkimu ir perdirbimu ar utilizavimu.

<….>

Į latvių idėją žiūri pesimistiškai

Pateikus Aplinkos apsaugos instituto vadovui Alferdui Skinuliui Latvijoje plėtojamą padangų depozito idėją, šis ją vertino ganėtinai atsargiai: „Nesu girdėjęs, kad tokia padangų depozito sistema veiktų kurioje nors pasaulio valstybėje. Mano nuomone, tokia sistema patirtų fiasko, nes ją įgyvendinti būtų techniškai sudėtinga, kainuotų brangiai ir nepasiektų tikslo, kad būtų sutvarkytos visos padangų atliekos, įskaitant ir į šalį patenkančias su įvažiuojančiomis transporto priemonėmis, ir parduodamas nelegaliai. Nesu girdėjęs, kad tokia padangų depozito sistema veiktų kurioje nors pasaulio valstybėje. Mano nuomone, tokia sistema patirtų fiasko. A. Skinulis Lietuva turėtų siekti, kad šalyje būtų sutvarkomos visos padangų atliekos. Teisės aktai ir kontroliuojančios institucijos turėtų užtikrinti, kad visi gamintojai ir importuotojai finansuotų visų realiai rinkai parduodamų padangų sutvarkymą pagal užimamą rinkos dalį. Tai būtų pigiausias ir efektyviausias padangų atliekų tvarkymo finansavimo būdas kartu išvengiant didelės administracinės naštos.”

Skaitykite daugiau: www.delfi.lt