Ekspertai apie siūlomą subsidiją elektromobiliams: menka parama, galbūt geriau veiktų PVM lengvata

Aplinkos ministerija šįmet iš Klimato kaitos programos žada išdalyti apie 160 mln. eurų elektriniams paspirtukams bei dviračiams, būsto renovacijai bei elektromobiliams. Tačiau ekspertai atkreipia dėmesį – minama ant to paties grėblio, kaip tą darė ir ankstesnė valdžia. Subsidija elektromobiliams gerokai per maža ir yra labiau „dėl vaizdo“.

Dalins subsidijų už 160 mln. eurų

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas į susitikimus, ypač šiltėjant orams, planuoja dažniau vykti elektriniu paspirtuku. Ministerija jau atsisakė kelių prabangių taršių automobilių, kaip tikinama, juos turėti paprasčiausiai neapsimokėjo. Ministras sako, kad judėti mieste, pavyzdžiui, paspirtuku patogu, bet svarbiausia – jokios taršos. Tokią idėją ministerija nori pasiūlyti kuo daugiau gyventojų. Vyriausybei jau pateikta pagal klimato kaitos programą sukurpta strategija, pagal ją 58 mln. eurų bus skirta mažataršiam transportui, tarp jų – ir paspirtukams įsigyti, subsidijų planuojama ir dar daugiau.

Ministerija šįmet žada išdalinti 58 mln. subsidijų mažataršiam transportui, bet ekspertai sako, kad to negana

„Šiemet bus išdalinta 160 mln. eurų įvairioms priemonėms – nuo mėšlo biometano jėgainių iki renovacijos, elektromobilių paramos. Kas skiriasi nuo pernai? Daugiau pinigų, beveik trečdaliu daugiau pinigų pasiūlysime Lietuvos įmonėms ir gyventojams. Tikiuosi efektas bus“, – tikisi S. Gentvilas.

31,3 mln. eurų numatyta gyventojų namams atnaujinti, 46,5 mln. eurų – netaršioms technologijoms įmonėse, net 58 mln. eurų – mažataršiam transportui – toks planas jau ant Vyriausybės stalo. Balandį su institucijomis ir visuomene bus derinamas lėšų naudojimo tvarkos aprašas. Paraiškas priims ir vertins, subsidijas išmokės Aplinkos projektų valdymo agentūra. Bet tiek verslas, tiek aplinkosaugos ekspertai sako – ne viskas taip gražu.

Atiduok seną taršų automobilį, štai tau 1 tūkst. eurų paspirtukui ar dviračiui – pernai gauta 11 tūkst. tokių gyventojų paraiškų. Aplinkos ministerija teigė, kad tai buvo labai vykusi programa, suteikusi galimybę sunaikinti apie 15 tūkst. taršių, senų automobilių. Bet buvo ir tokių gudruolių, kurie pasipinigavo – vos įsigytus paspirtukus grąžindavo, o subsidiją – į kišenę. Aplinkos ministerija žada, kad šiemet to padaryti jau nebeišeis.

Sunaikinus taršų automobilį atsiras ir lengvatų viešajam transportui ar automobilių dalijimosi paslaugoms, mažiau taršaus automobilio lizingui. Išlieka ir galimybė gauti 4 tūkst. eurų naujam elektromobiliui. Aplinkos apsaugos instituto direktorius Alfredas Skinulis sako, kad subsidija elektromobiliams – ne itin vykusi.

„Per mažai dėmesio elektromobiliams skiriama. Per mažai lėšų – ir gyventojams, ir verslui finansuoti apie 10 mln. skiriama, tai ta suma truputėlį per maža. Kad elektromobilių naudojimas visuomenėje ir versle augtų, reikalingas impulsas ir valstybės pagalba čia labai svarbi“, – teigia A. Skinulis.

Verslas: subsidijos dydis – juokingas

Itin trūksta infrastruktūros, įkrovimo stotelių, elektromobiliai aktualūs nebent didmiesčių gyventojams, o parama per menka – tiek verslas, tiek gyventojai vardija šiuos argumentus atsakydami į klausimą, ar norėtų įsigyti elektromobilį.

Ekspertai atkreipia dėmesį, kad Lietuva yra nusibrėžusi tikslą – iki 2025 m. 10 proc. naujų automobilių turės būti elektromobiliai. Verslininkai sako, kad reikės dešimčių milijonų eurų tokiam tikslui pasiekti. Negana to, didieji automobilių koncernai jau garsiai kalba – po dešimtmečio gamins tik elektra varomus automobilius. Elektromobilių dalijimosi įmonės „Spark Technologies“ vadovas Nerijus Dagilis pasakoja, kad norint pasinaudoti subsidija, reikia įveikti biurokratines džiungles.

„Skelbia, kad skatins elektromobilių įsigijimą, o realiai nagrinėjasi įmonę, žiūri balansus, reikalauja netgi parodyti, kad pinigų turi įsigyti tiems numatomiems elektromobiliams. Pavyzdžiui, sąskaitoje turi 1–2 mln. eurų, ar kredito sutartis pasirašęs, nors subsidiją išduoda tik tada, kai įsigyji ir įsiregistruoji elektromobilį. Čia kažkokia „Alisa kreivų veidrodžių šalyje“, – sako „Spark Technologies“ vadovas.

Pramonininkų konfederacijos prezidentas Vidmantas Janulevičius įžvelgia, kad impulsą ir pokyčių vėjus galėtų atnešti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvata elektromobiliams. Ji esą padėtų sumažinti ir biurokratijos painiavą.

„Sumažinus mokesčius, kad ir toje pačioje Norvegijoje, „Tesla“ automobilių padidėjo 15 kartų per 3 metus. Čia labai ženklus skaičius. Visada galima įvesti atgal tuos mokesčius, bet tiesiog pasižiūrėti kuriam laikotarpiui – gal tai duotų tą paskatą. Ir administravimas paprastesnis, ir nereikėtų tiek prižiūrėti, ir nereikėtų tikrinti. Tai galėtų būti įmonei, ar privačiam žmogui paskata“, – siūlo V. Janulevičius.

LRT turima informacija, Vyriausybė kitą savaitę ketina sėsti prie bendro stalo su automobilių verslininkais ir ieškoti būdų, kaip gyventojams ir verslui elektromobilius padaryti labiau prieinamus. Diskusijų daug kelia ir automobilių taršos mokestis, tačiau aplinkos ministras S. Gentvilas yra informavęs, kad kol kas ieškoma geriausių sprendimų, o nauja taršos mokesčio koncepcija galėtų atsirasti rudeniop.

Šaltinis: https://bit.ly/3sJI3I0